kwalitatief goede vragen maken, dát is een vak apart

28 januari 2020 door

Voor iedereen die met e-learning te maken heeft (gehad) kan zich toets- of testvragen herinneren die je op de gok correct kon beantwoorden, wellicht door desinformatie binnen de training zelf óf door de compleet verkeerde interpunctie. Maar hé, je had hem goed en kon direct door naar het volgende hoofdstuk. Prima zou je zeggen, of toch misschien niet?

Vragen om te activeren óf om te begrijpen

Bij HorecaHero hebben we uiteraard veel ervaring met het maken van e-learningmodules en daarmee dus ook het maken van test- en toetsvragen, deze vragen kunnen we verdelen in twee varianten; vragen om te deelnemer door de content heen te leiden (kennisvragen) of de kennis te meten (toetsvragen). Dit zijn dus twee compleet verschillende doelen.

Een goede vraag staat dus los van het doel

Goed, bovenstaande lijkt wellicht een open deur intrappen dus om dieper op de materie in te gaan en jou meteen een voorbeeld te geven; wanneer is een vraag van goede kwaliteit? Yep, denk daar maar eens over na.

Over wat een goede vraag is zijn meerdere studies naar gedaan, vele boeken over geschreven en online artikelen over te vinden. In het kort zou een kwalitatief goede vraag de validiteit (de mate waarin een test meet wat deze zou moeten meten) moeten borgen en representatief is voor de behandelde stof.

Houd rekening met je doelgroep

Daarnaast is het belangrijk dat je weet tegen wie je praat en in deze je vragen stelt; je doelgroep. De moeilijkheid van de vragen moet bijvoorbeeld aansluiten bij de doelgroep, de toets moet onderscheid maken tussen deelnemers die de stof wel beheersen en die de stof niet beheersen en de vragen moeten alleen correct te beantwoorden zijn voor deelnemers die de stof beheersen. Vooraf moeten deelnemers weten wat er in de toets van ze verwacht wordt en moet de toets praktisch haalbaar zijn.

Een e-learningmodule moet natuurlijk leuk zijn en de stof moet bovenal blijven hangen. Wil je de effectiviteit van je modules aanjagen en zorgen dat de deelnemer niet afhaakt; maak gebruik van bitesize trainingen, microlearning en/of maak gebruik van visuele content als illustraties en video!

Categorie