e-Learning maken: Zó houd je de aandacht van je cursist tot de laatste letter vast

10 juli 2019 door

Een verhaal komt pas écht tot leven wanneer er visuele content aan word toegevoegd. Dit kan bijvoorbeeld met behulp van foto’s, grafische illustraties of (korte) video’s – ook wel nuggets genoemd. Waarom dit zo goed werkt? Omdat er dan meerdere zintuigen worden aangesproken.

Waarom werkt visuele content?

Maar waarom is beeld eigenlijk zo krachtig? De wetenschap is er nog niet helemaal over uit maar één van de theorieën is dat het brein makkelijker beeld kan vertalen dan tekst, waardoor het ook makkelijk in het geheugen blijft. Dat geldt zeker als beeld een emotie oproept, bovendien is beeld in staat om complexe situaties te vereenvoudigen.

Begin vóór je begint

Begin vóór je begint, dat moeten we even uitleggen natuurlik. Dat klinkt welliswaar gek, maar is wel degelijk een verschil én belangrijk. Bedenk voordat je een e-learning module gaat maken welke informatie of boodschap je wilt overbrengen maar wellicht wel even belangrijk; welke visuele content sluit hier het beste bij aan om het gewenste leerresultaat te behalen.

Om dat te bereiken, gebruik je tekst op logische plekken en zet je visuele elementen in op plekken waar ze het verhaal kunnen versterken. Dat betekent niet dat je je tekst achteraf pimpt met beeld, want dat zou hooguit een aardige e-learning opleveren met mooie beelden erbij.

  • Wat wil je vertellen?
  • Welke elementen uit je verhaal kunnen worden vervangen door iets anders dan tekst?
  • Waarom kies je daarvoor? Wil je een gevoel oproepen? Wil je iets verduidelijken?
  • Welke investering vraagt het qua tijd en geld?

Oh, en mocht je toevallig nog een momentje hebben; kijk dan even onderstaande video waar de kracht van visuele content op een duidelijke en toffe manier word weergegeven;

Categorie