Dit zijn dé 6 aandachtspunten voor een goede e-learning

22 oktober 2019 door

Veel bedrijven hebben tegenwoordig eigen content die zij met hun werknemers willen delen om ze zo klaar te stomen voor hun eerste dag met een onboarding, omzet te verhogen of om ze hele specifieke kennis bij te brengen. Om er voor te zorgen dat deze kennis optimaal opgenomen gaat worden door jouw personeel hebben wij 6 aandachtspunten waarmee jij het optimale uit je personeel kan halen.

Een duidelijk concept en een duidelijke doelstelling

Door een duidelijk leerdoel te formuleren en te implementeren in het leerconcept creëer je een overzicht. Bepaal welke content je nodig hebt om je doel te bereiken en zorg bij het toepassen van deze informatie voor een duidelijk concept waar de samenhang duidelijk en georganiseerd is van begin tot eind. Door een duidelijke opbouw aan te houden maak je het makkelijk voor je personeel om de content op een logische manier tot hen te nemen. Deze aanpak zorgt voor houvast en maakt het makkelijk om de cursus te doorlopen.

Maak je e-learning toegankelijk

Wanneer je leermateriaal deelt is het belangrijk dat je dit zo toegankelijk mogelijk maakt, zo zorg je dat het leermateriaal ook aantrekkelijk blijft om te bekijken. Gebruik hiervoor één centraal medium. Een online leeromgeving is hiervoor dan ook een echte aanrader, op deze manier heb je een centraal leerpunt waar al je personeel ten alle tijden bij kan, ongeacht je device.

Zien is leren

Visuele content wordt beter onthouden (tot wel 60%!), dat blijkt uit een onderzoek dat de universiteit van Amsterdam heeft uitgevoerd. Het is dus erg belangrijk om je e-learning zo aantrekkelijk mogelijk aan te kleden. Gebruik ondersteunende illustraties, foto’s, video’s en grafieken om je personeel de gewenste leerstof bij te brengen.

Navigeren moet een simpel zijn

Het is niet altijd mogelijk om informatie kort en krachtig weer te geven. Wat op deze momenten erg belangrijk is dat er een duidelijke structuur is aangebracht in je trainingen die je personeel gaat helpen om het doorlopen van deze informatie zo makkelijk mogelijk te maken.

Door op de juiste momenten de tekst te verdelen onder de daarvoor bestemde hoofdstukken zorg je voor overzicht waar je personeel zich makkelijk in kan navigeren. Door deze indeling te gebruiken kun je deze ook toepassen als inhoudsopgave en zo navigatie simpel maar effectief toepassen.

Microlearning is hot!

Microlearning is populair, of beter gezegd hot! En dat is niet zo gek ook in deze tijd van scrollen en swipen op onze smartphones en tablets. Micro learning zorgt ervoor dat je in een hele korte tijd iets specifieks leert. Zeer effectief, en gemakkelijk om even tussendoor te doen tijdens werk of thuis op de bank. Maar wat is microlearning dan precies?

Luister naar je personeel en verzamel feedback

Een van de belangrijkste facetten binnen het verstrekken van leermateriaal is het verzamelen van feedback van je personeel en inventariseren in hoeverre deze content aansluit op de leerbehoeften van je personeel. Behandel je de juiste onderwerpen, is de formulering van je leermateriaal duidelijk? Probeer zoveel mogelijk informatie te winnen en zet dit om in concrete veranderingen in je leermateriaal.

Herhaal deze stappen constant om zo het beste uit je personeel te halen, je kunt dit doen door middel van een persoonlijk gesprek of een evaluatieformulier aan het einde van je e-learning.

Co-Creatie?

Als online opleider heeft HorecaHero al veel bedrijven geholpen om eigen leermateriaal beschikbaar te stellen door middel van een leeromgeving. Met behulp van de trainingen van HorecaHero kun je op een effectieve en professionele manier eigen content beschikbaar stellen.

Wil jij meer weten over de mogelijkheden? Neem contact met ons op!🚀

Lees ook:

Een succesvolle onboarding opzetten? Volg deze 5 tips!

Categorie