Een belangrijk moment in de hospitality, de ontvangst!

14 november 2019 door

Een belangrijk moment in hospitality & gastvrijheid; de ontvangst van je gasten. Elk contactmoment, direct of indirect, bepaalt de beeldvorming van jouw onderneming of het restaurant of de bar waar je werkzaam bent. Toch zijn er bepaalde momenten waarop het er extra op aankomt. De ontvangst is zo’n moment. 

Vanaf het moment dat iemand over de drempel stapt is die persoon bij je te gast. Een gast verwacht verzorgt te worden en zich dus geen zorgen meer te maken over het verdere verloop van de middag of avond. Eigenlijk geeft een gast zijn of haar volledige vertrouwen uit handen. Het belangrijkste bij binnenkomst is dat de gast merkt dat hij of zij gezien is, ook als je druk bent! Geef de gast vanaf het begin een vertrouwt en gastvrij gevoel.

De eerste indruk

Gasten hebben slechts enkele seconden nodig om een beeld te vormen en te bepalen of ze bij je binnen willen komen. Wees daar dan ook te allen tijde van bewust. Denk in eerste instantie goed na welke indruk je wilt maken op je gasten. Jij bent tenslotte het gezicht van jouw onderneming of het restaurant of de bar waar je werkt. Denk ook goed na over de algehele uitstraling of je taalgebruik, sluiten deze ook goed aan bij het gevoel wat je wilt overbrengen?

Vriendelijkheid

Ontvang gasten altijd met een glimlach én een open houding. Hoe druk je het ook hebt, de gast mag hier niks van merken! Vriendelijk overkomen doet je door te letten op je houding en lichaamstaal.

Algehele presentatie

Besteed aandacht aan de algehele presentatie van jouw bedrijf of het bedrijf waar je werkt. Kies voor bijvoorbeeld een divers aanbod van thee of biedt bijzondere frisdranken aan met garnering. Een professionele en warme presentatie wordt tevens gevormd door de sfeer van de entree en het comfort in het bedrijf. Denk goed na over je iets wellicht iets in kan veranderingen.

Natuurlijk worden gasten niet in iedere horecagelegenheid op dezelfde wijze ontvangen. In een eetcafé ontvang je gasten op een andere manier als in een chique sterrenrestaurant. Toch is het in de basis altijd hetzelfde!. Ben je werknemer? Overleg dan met je leidinggevende wat het beste bij jullie bedrijf past.

Vond je dit artikel leerzaam? Ben je benieuwd wat wij nog meer te bieden hebben aan tips en advies? Kijk dan naar ons trainingsaanbod, speciaal ontwikkeld voor bedrijven in de hospitality.

 

Categorie