24 april 2017

Jochem Verheul (29) is oprichter en directeur van HorecaHero, een jong bedrijf gespecialiseerd in online horecatrainingen voor horecapersoneel

‘WE ZIJN DE NETFLIX VAN DE HORECATRAININGEN’

Scoops maakt dit jaar een serie over de personen achter jonge start-ups. Op Horecava 2017 stonden ze in de start-up lane, naast het InnovationLAB. Wat beweegt hen? Hoe hebben ze hun idee in de markt weten te zetten? Jochem Verheul bijt het spits af met HorecaHero: e-learning, passend bij de beleving van jonge horecamedewerkers.

WAT IS HORECAHERO?

,,Dat is een leeromgeving met online trainingen en video’s over het prachtige vak horeca die 24 uur, 7 dagen in de week beschikbaar is op elk device. Dus vanaf de smartphone, tablet, laptop of computer. HorecaHero sluit zo aan bij de wereld van de jongeren. We noemen ons de Netflix van de horecatrainingen. Betaalbaar voor de horecaondernemer, dat wil zeggen dat zijn medewerkers al vanaf 30 euro per persoon onbeperkt gebruik kunnen maken van alle trainingen.

We zijn begonnen met het ontwikkelen van trainingen, gericht op de basiskennis en vaardigheden van horecapersoneel. Dat wil zeggen het minimale dat iedereen die in de horeca werkt, zou moeten weten. Inmiddels zijn er ook verdiepingstrainingen voor gevorderde medewerkers. Het pakket bestaat uit Sterke drank, Bierkennis, Wijnkennis, Bediening en Gastvrijheid. In april komen de trainingen Cocktails, Up- & cross-selling en Trends 2017 uit.

Het is de bedoeling dat we elke twee maanden minimaal één nieuwe training aan onze bibliotheek toevoegen. De expertise komt van leermeester-zzp’ers, gesprekken met horecaondernemers en uit de vakliteratuur. Nu zijn we al zover gegroeid dat we sinds kort een vaste leermeester in dienst hebben.’’

WAAROM EEN DIGITALE HORECATRAINING?

,,Digitaal opleiden is goedkoop, flexibel en past bij deze tijd. Onze slogan is: ‘Ben jij een echte HorecaHero?’ Je kunt je kennis testen op onze website, die al door 3.000 bezoekers is ingevuld. Maar liefst 86 procent slaagt niet. Het blijkt dat de basale horecakennis bij hen ontbreekt.

De horeca investeert bakken met geld in het interieur, maar niet in de kennis van wisselend personeel en studenten met een bijbaan in de horeca, die nooit opgeleid zijn. Die misschien alleen een uitleg op de werkvloer krijgen, terwijl ze wel het visitekaartje voor de gasten zijn. Wij spelen daar juist op in.’’

HOE BEN JE OP HET IDEE GEKOMEN OM EEN EIGEN BEDRIJF TE BEGINNEN?

,,Het idee komt van mijn vriendin Anne van ’t Hoog. Zij volgde de Hoge Hotelschool in Brussel en zit in de hotelwereld. Het verbaasde haar altijd dat iedereen zo maar in de horeca kan gaan werken zonder enige kennis van het vak te hebben. Anne stelde voor dat we maar eens samen horecatrainingen moesten gaan ontwikkelen. Zelf heb ik namelijk een ict-achtergrond en ik werkte acht jaar als sales manager bij een bedrijf dat gespecialiseerd is in online trainingen en leeromgevingen, maar wel in een andere branche. Toen zijn we op zoek gegaan naar een investeerder.’’

HOEVEEL STARTKAPITAAL HADDEN JULLIE NODIG EN WAAR STAAN JULLIE NU?

,,Rond de 100.000 euro hebben we geïnvesteerd in het platform en de eerste trainingen.

Eind 2015 zijn we gestart met de ontwikkeling en op Horecava 2017 zijn we live gegaan. Sinds de Horecava hebben we meer dan 100 horecabedrijven mogen verwelkomen. Inmiddels hebben we meer dan 1.700 cursisten.’’

HOE BRENG JE MET E-LEARNING DE FEELING VOOR DE HORECA, HET GASTVRIJHEIDSGEVOEL OVER?

,,Elke training wordt ondersteund met video’s, waarbij we de beleving in de dagelijkse praktijk proberen over te brengen. Over houding en gedrag bijvoorbeeld, zodat dit ook tastbaar wordt voor de cursist.’’

WAAR STAAN JULLIE OVER TIEN JAAR?

,,We hopen dat dan de ergernis nummer 1 van horecagasten verdwenen is, namelijk onervaren personeel. Tevreden zijn we als we met HorecaHero de grenzen over kunnen gaan.’’

HEB JE EEN TIP VOOR STARTENDE ONDERNEMERS?

,,Investeren in je personeel, haha. Nee, zonder dollen. Het woord ondernemer zegt het eigenlijk al. Onderneem! Niet eeuwig praten of dromen, maar kom in actie waar je in gelooft en steek daar daar alle tijd in die nodig is om er een succes van te maken.’’

Lees het artikel bij SCOOPS

Bewaren

Bewaren

Bewaren