Avatar foto 1 augustus 2022

Digitaal leren in een nieuw jasje binnen een markt met extreme arbeidskrapte’’

HorecaHero en Rakoo slaan de handen ineen en gaan een samenwerking aan. De Utrechtse scale-up en het Nijmeegse EdTech bedrijf bundelen de krachten om zo de Hospitality branche, waar de vraag naar ervaren en gekwalificeerd personeel groter is dan ooit, beter te kunnen bedienen als het gaat om online leren en ontwikkelen.

Horecabedrijven staan voor grote uitdagingen

CEO van HorecaHero Jochem Verheul vertelt: “Wij zijn erg blij met deze partnership want de cijfers liegen er niet om. Een zwaar tekort aan personeel, hoog verloop en te hoge onboardingskosten om het onervaren personeel goed in te werken. Een hoger salaris is dan niet meteen de oplossing. Het is belangrijk om als horecabedrijf een lerende omgeving te creëren. Want wanneer personeel de mogelijkheid krijgt om zichzelf te ontwikkelen, bied je hen perspectief. Na de coronaperiode is dit nog actueler geworden. Zo hebben we de tijd genomen om een partner te zoeken om het beste leerplatform van Nederland te worden.”

De keuze voor Rakoo was voor ons gemakkelijk. Dit komt vooral door de auteurstool van Rakoo, die wij zien als grootste voordeel. Door deze tool kunnen wij gemakkelijk zelf e-learnings en andere online trainingen maken en de bestaande content uit de Rakoo bibliotheek gebruiken. Daarnaast zien we in Rakoo een van de innovatiefste bedrijven in de markt wat ons heel makkelijk in staat stelt om snel nieuwe bedrijven te kunnen onboarden zodat onze klanten direct aan de slag kunnen”, aldus Verheul.

Ivo Hopmans, co-founder van Rakoo, zegt hierover het volgende: “Wij zijn altijd op zoek naar toffe samenwerkingen om bedrijven te helpen op het gebied van leren en ontwikkelen. HorecaHero’s is een vooraanstaande opleider op het gebied van de horeca. Dit doen ze niet alleen met goede content om het personeel nog beter op te leiden, maar ook door steeds te blijven innoveren. Dat wij nu met Rakoo een bijdrage kunnen leveren om de horecabranche beter op te leiden en het verloop onder medewerkers te verminderen, vinden wij ontzettend gaaf.”

De samenwerking biedt ons nu ook de mogelijkheid om het product breder in te zetten richting het buitenland, dit wat we zullen gaan aanbieden onder de naam Hospitalify.

Het meest complete leerplatform voor bedrijven in de Hospitality

E-learning biedt volop mogelijkheden om je personeel te trainen in betere gastvrijheid, upselling en cross-selling. Verheul: “Het belangrijkste is dat het onboarden van nieuw personeel betaalbaarder en makkelijker wordt. Door de extreme krapte nemen ondernemers nu vaak onervaren medewerkers aan. Het grote nadeel hiervan is: hoe minder ervaring, hoe uitvoeriger deze medewerkers ingewerkt moeten worden. Door dit te verplaatsen naar online met een platform wat “leren” ook echt leuk maakt, proberen we deze zorg weg te nemen bij de ondernemer. Zo kan ieder horecabedrijf heel makkelijk een eigen Academy (in eigen huisstijl) opzetten met 25 online trainingen. En er is zelfs een app die medewerkers zowel in de App store als in de Google Play Store kunnen downloaden, zodat ze kunnen leren waar en wanneer ze maar willen.”